2014. január 10., péntek

Vizsgázzon felelősséggel!

Az oly sokat hivatkozott szénszünet véget ért, így mindenkit megkérnék rá, akit érint, hogy a napokban ünnepélyesen megnyílt vizsgaidőszak ideje alatt felelősen bánjon a saját testi és szellemi kapacitásaival.

Félreértés ne essék, nem fogok az energiaitalok vagy az idegnyugtató hatást remélve fokozott dohányzás káros hatásairól papolni, itt nem erről van szó. Hanem arról, ami állandó témánk - arról, hogy a kedves hallgatóság egy szignifikáns része semmilyen szinten nincs tisztában a saját képességeivel, annak érdekében pedig, hogy nehogy bántó információkhoz jusson saját képességeiről, hatékony felelősségelhárító módszerekhez folyamodik, a fentebbi kettőből kifolyólag pedig döbbenetesen lassan tanul a hibáiból - ha tanul belőlük egyáltalán.

Ezért is fordulhatott elő, hogy testközelből hallgathattam meg a következő fantasztikus történetet. Kedves hallgató számolta, számolta a vizsgáit, sok van belőlük. Na akkor, nem sok van már hátra a vizsgaidőszakból, haladjunk kérem, felveszek hármat szerdára.


A legszebb része a történetnek, hogy egészen szerda reggelig elhitte, hogy ez menni fog. El tudom képzelni, ahogy végigfut a gondolatsoron:



Aztán megjelent szerda reggel, és döbbenet, a reggeli performansz nem sikerült. Talán valahogy így történhetett:




Sebaj, még mindig ott van a 2. meg a 3. vizsga, bármi történhet... de nem, hirtelen a remény utolsó sugarait is eltakarja egy áthatolhatatlan zivatarfelhő. A fejfájás! A rosszullét! A rossz közérzet! Ennek következtében a kedves hallgató sietve el kellett, hogy hagyja az egyetem területét, és otthonába vonult vissza regenerálódás céljából a kemény, a realitással vívott csata után.

A tanulság elég tankönyvízű: legyünk tisztában a saját határainkkal. Csak hát az ember azt hinné, hogy ezt felnőtt, egyetemi képzésben részt vevő hallgatóknak már nem kell elmondani. Sajnos el kell. És a legszebb, hogy ilyenkor is ugyanaz lesz a bűnbak, akire vagy amire mindig ezt a szerepet osztják. Az oktató, a vizsga, a képzés, a kar, az egyetem, a kormány, a világ, a "rendszer".

Pedig nem ártana végigvezetni, hogy "ha nem alszok két napig, valószínűleg nem fogom magam jól érezni, és nem fogok tudni koncentrálni semmilyen szinten, akkor pedig elrontom a vizsgáimat, és végül nem előrébb leszek, hanem hátrébb", vagy valami hasonló következtetési láncolatot, mielőtt áldozatokká válunk a saját szemünkben, akit "kicsinált a vizsgaidőszak", és megkeressük a szokásos "bűnösöket".

Az olyan mondatok, mint az "Elszámoltam magam, jó lett volna, ha meg tudom csinálni, de túllőttem a célon.", vagy a "Rá kell jönnöm, hogy nem tudok koncentrálni 2 óra alvás után.", ritkák, mint a fehér holló. Ezek helyett inkább azt fogják visszhangzani a folyosók, hogy "Belekérdezett másik tételbe is, pedig tökéletesen kidolgoztam, amit húztam..." meg hogy "10-ből 8 kérdéshez írtam, mégis 1-es lett!".

Utóbbi azért is nevetséges, mert fel sem merül a kinyilatkoztatójában, hogy esetleg nem minden odaillő, ne adj Isten egy marhaság volt, amit leírt, akármilyen sok is volt (vagy csak soknak tűnt, a termet elhagyva az emlékek hamar torzulnak...).  Jó, hogy nem rögtön egyértelmű ok-okozati kapcsolatot húzunk a leírt betűk mennyisége és az érdemjegy közé. Már hallom is a beszélgetést:




Bár azért lássuk be, a saját határainkkal még utóbbi elérése érdekében is érdemes tisztában lenni a képességeinkkel. Mi van például, ha szegény hallgató úgy érzi, már mindent tud a vizsgájára, és ezt meg kívánja osztani többi, hasonlóan előrelátó társával, ezért egész éjjel különböző közösségi oldalakat kattintgat végig, hogy mindenki tudjon a lehető legtotálisabb felkészültségéről, aztán ennek következtében másnap a vizsgán a keze izomgörcsöt kap, és csak huszonháromszor tudja leírni, hogy krumplipüré, azt is borzalmas kínok között?

Akármilyen is az aktuális követelményrendszer, akármilyen engedmények, könnyítések, segédletek jönnek is szembe, a hallgató saját magától sosem menekül, és szemrebbenés nélkül ki tud tolni magával, ha nem figyel. Szóval, magamat idézve "az oktató, a vizsga, a képzés, a kar, az egyetem, a kormány, a világ, a 'rendszer' " okolása helyett egy kis önismerettel sok, a fentebbihez hasonló történet elkerülhető lenne. Ez duplán is energiaspórolással járhatna akár, mert egyrészt nem kellene elszenvedni ezeket a kellemetlen élményeket, másrészt nem kellene a felelősség elhessegetésébe is komoly energiákat fektetni, hogy elfedjék a várt és valós eredmény közötti iszonyatos kontrasztot.

Mert hát valljuk be, ahhoz a hiú ábrándhoz képest, hogy "sikerülni fog, és túl leszek rajta", elég kiábrándító a végkifejlet: egy elégtelen és két "nem jelent meg", ami finoman fogalmazva sem egy sikertörténet, vállalni érte a felelősséget pedig nem túl kellemes dolog - nem is csoda, hogy sokan nem hajlandóak rá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése